torsdag 25. februar 2010

What to do?

Det er denne genseren jeg strikker i alpakka-garnet jeg nevnte i siste bloggpost:
Det er første gang jeg strikker en genser til meg selv, garnet fikk jeg av mamma til bursdagen min i fjor og jeg har brukt kjempelang tid på å finne et verdig prosjekt. Jeg har ikke lest oppskriften nøye før jeg begynte, og nå angrer jeg selvsagt på det. Problemet er at genseren skal strikkes i dobbelt garn opprinnelig. Garnet jeg har er tjukkere, så jeg bruker enkelt garn. Det er ikke så tjukt at det tilsvarer dobbelt av det opprinnelige garnet, men jeg har justert størrelsen litt så den skal bli passe. Jeg har kommet drøyt 20 cm opp på bolen, og har nettopp funnet ut at jeg har et problem. Det er nemlig først nå jeg ser at rynkemønsteret på bærestykket skal strikkes delvis med enkelt garn. Men jeg strikker jo i enkelt garn allerede... Så hva gjør jeg nå?

Satser på at dette blir strålende selv om jeg ikke halverer garntykkelsen når jeg begynner på rynkemønsteret?

Modifiserer rynkemønsteret (hvordan?)?

Rekker opp hele greia og bruker 10 måneder på å finne et nytt verdig prosjekt?

Finner på noe annet på bærestykket (hva?)?

Uff, akkurat nå ble jeg deppa. Denne genseren var drømmegenseren, og jeg har lett i nesten et år for å finne akkurat det jeg ville ha.

2 kommentarer:

Knitritious sa...

Ojdå! typiskt när inspirationen runnit till. Men, jag tror det finns två sätt att lösa det på. Kolla http://knitty.com/ISSUEwinter09/PATTcitron.php sjalen Citron kanske har ett sätt att lösa det på. Det bör bli ungefär samma effekt fast de använder vrangbordstrikk og glattstrikk i riller. Finns översatt till svenska http://www.sticka.org/sv/aktiviteter/citron/. Annars såg jag en variant man kan prova i "Sticka romantiskt, modernt och kvinnligt" av Holme Samsøe, Lene
2007 (ISBN 9171309969), men där använder de ett garn till av annan kvalitet men i samma färg. Ditt garn komer ju från en stor leverantör så de borde ha samma färg i en annan garnkvalitet.

Marija sa...

havnet tilfeldigvis inn her. Mye fint du strikker!

Du kan jo dele garnet, det ser jo ut som om garnet du har er totrådet. Har ikke prøvd det selv, og det er garantert en del arbeid, men hvis genseren er perfekt for deg, så er den det, veldig fin genser! Så del garnet og strikk rynkene med "en tråd" :)